Trwa wczytywanie produktów

Jak stworzyć projekt etykiety?

Etykieta, czyli tak naprawdę spersonalizowana naklejka zawierająca logotyp czy hasło reklamowe, służy do oznaczania wybranego produktu, podkreślenia jego cech czy opisania zawartości opakowania. Z tego względu etykietę można spotkać w zasadzie wszędzie - od niewielkich artykułów codziennego użytku, aż na dużych sprzętach elektronicznych kończąc. Mnóstwo możliwości personalizacji etykiet umożliwia ich dopasowanie do praktycznie każdego produktu i to zarówno w kwestii wielkości, jak i kolorystyki oraz różnych dodatkowych rozwiązań technicznych - są one zazwyczaj wydawane w poręcznych arkuszach ułatwiających aplikację.

Co to jest etykieta?

Warto jednak zacząć od tego, czym jest tak naprawdę etykieta. To nalepka, a właściwie wydruk, który umieszcza się na zewnętrznym opakowaniu różnych produktów. Znajdziemy je na kosmetykach, na alkoholach, na sprzęcie elektronicznym, na opakowaniach innych artykułów spożywczych i w zasadzie wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba oznaczenia konkretnego produktu. W większości przypadków etykieta służy głównie do celów identyfikacyjnych przez kupującego, który dzięki niej jest w stanie ocenić zawartość danego produktu, jego konkretne cechy szczególne, a także skład (w przypadku art. spożywczych) i wiele innych istotnych parametrów, które mogą mieć wpływ na podjęcie decyzji zakupowej.

Etykiety oczywiście różnią się wielkością, kolorystyką, zawartością i wieloma innymi parametrami, m.in. rodzajem, kształtem i ciekawymi rozwiązaniami, które podkreślają cechy szczególne danego przedmiotu. Może to być niewielki hologram, złota folia oraz wiele innych rozwiązań, z których najchętniej korzystają najbardziej wymagający przedsiębiorcy.

Etykieta - co powinna zawierać?

Dobra etykieta to taka, która prawidłowo określa zawartość oklejonego z nią przedmiotu, podkreśla jego cechy szczególne i zmniejsza ryzyko błędnego zakupu przez kupującego.

  • Wykorzystuj skojarzenia - klienci doskonale kojarzą sobie konkretne barwy, wzory czy logotypy z konkretnymi produktami. Dla przykładu bąbelki z całą pewnością sprawdzą się na napoju gazowanym, a nadruk cytryny - na lemoniadzie.
  • Sprawdzaj opinie - przed ostatecznym akceptem projektu dobrze jest go ostatecznie przeanalizować i sprawdzić, czy prawidłowo się kojarzy z wybraną grupą produktową. Często nawet najmniejszy błąd, w tym nieprawidłowo dobrany kolor czy źle wykonana grafika, mogą wprowadzać klientów w błąd i pogorszyć wyniki sprzedażowe.
  • Dopasuj etykietę do klientów - na nic piękna etykieta, jeśli nie będzie przez grupę docelową oceniana jako atrakcyjna. Warto zdecydować się na etykietę dopasowaną do konkretnych klientów.

Projekt etykiety - na co ma wpływ?

Projekt etykiety ma decydujący wpływ na praktycznie wszystko - nawet na opłacalność prowadzenia biznesu w dłuższym ujęciu czasowym. Etykieta wpływa na:

  • Decyzje zakupowe - klienci bardzo często dokonują zakupu patrząc na opakowanie, na którym pierwszą rolę gra etykieta. Ma ona decydujący wpływ na decyzję w przypadku produktów niemożliwych do sprawdzenia przed zakupem. To bardzo częsta sytuacja w przypadku branży spożywczej.
  • Ocenę marki - agresywne sformułowania i równie intensywne kolory mogą dla klientów wiązać się z produktem przeznaczonym dla dynamicznej młodzieży, podczas gdy stonowane kroje czcionek oraz zgaszone barwy najlepiej wyglądają przy produktach przeznaczonych dla nieco starszej klienteli.
  • Cenę - jak wiadomo, każda etykieta ma swoją cenę. W tym przypadku cena tej etykiety jest wliczana w cenę produktu. Mając to na uwadze, dobierz parametry tak, by etykieta i jej cena była dopasowana do Twoich potrzeb. Najlepiej w takiej sytuacji dokonywać wycen online - można wówczas porównać kilka zbliżonych wymiarów, czy zdecydować się na zakup większej ilości sztuk, co przekłada się na niższą cenę jednostkową. Jakie programy należy wykorzystać do projektowania etykiet?

Projekt etykiety to nieskomplikowane zagadnienie, z którym tak naprawdę poradzi sobie każdy - w Internecie można znaleźć wiele prostych w obsłudze, darmowych narzędzi. Przede wszystkim należy postawić na odpowiedni plik graficzny: rastrowy (min. 300 dpi) lub wektorowy, który stanowi skalowalną alternatywę dla tradycyjnej grafiki - można dany wzór powiększać i zmniejszać bez żadnej utraty jego jakości. Kształt pozostaje ostry, wyrazisty i taki sam - niezależnie od rozmiaru ostatecznego.

Podczas przygotowywania pliku do druku w programie trzeba pamiętać o tym, by uwzględnić spady graficzne (2 mm) oraz marginesy bezpieczeństwa (2 mm). Ponadto wszystkie elementy w pliku powinny zostać zapisane w przestrzeni barwnej CMYK. Najlepiej przesłać projekt w formacie pdf, jpg, png lub tiff. Dodatkowe informacje o przygotowaniu pliku do druku znajdziesz w dziale Pomoc, dostępnym na naszej stronie.

Etykiety - wykonać je samodzielnie czy z projektantem?

Etykiety bardzo często mają podstawowe lub wręcz decydujące znaczenie dla kupującego, który np. nie może ocenić realnych parametrów danego produktu. Z tego też powodu warto, aby były idealnie dopasowane do klienta i dopracowane do perfekcji w kontekście jakości oraz techniki.

Wiele osób podejmuje próbę stworzenia projektu etykiety samodzielnie, co jest dobrym rozwiązaniem. Przed rozpoczęciem działań warto jednak sprawdzić dostępne w Internecie poradniki i filmy instruktażowe, które pokazują, w jaki sposób przygotować wymarzoną grafikę krok po kroku.

Jeżeli nie masz czasu lub chęci, możesz też powierzyć projekt etykiety profesjonalistom, którzy są w stanie stworzyć grafikę na miarę, z zachowaniem wszelkich wymagań i oczekiwań. Czasami opłaca się to zrobić, nawet mimo nieco wyższych kosztów oraz większego zaangażowania. Skorzysta na tym zarówno sam przedsiębiorca, głównie z uwagi na możliwość skupienia się nie na projektowaniu, a na prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, jak i wizerunek całej firmy. Wszelkie błędy, nawet te najmniej rzucające się w oczy, zawsze zwracają na siebie mnóstwo uwagi i wyglądają źle w oczach wszystkich klientów. Niewielkie pomyłki związane np. z nieprawidłową barwą mogą dla nich wydawać się zamierzone, jednak pewne krzywizny i pomyłki we wzorach mogą uchodzić od razu za pomyłkę drukarską. Warto jej uniknąć, zlecając projektowanie profesjonalistom.

Co warto umieścić na etykiecie?

Etykiety, niezależnie od sposobu ich użytkowania i formy, powinny być przede wszystkim przeznaczone dla klientów i z tego względu zawierać wszelkie istotne dla nich informacje. Absolutną podstawą jest skład, co dotyczy głównie artykułów spożywczych oraz kosmetycznych. Tekst powinien być szczegółowy i precyzyjny w jak najwyższej jakości, aby klient mógł przeczytać interesujące go informacje i dokonać wyboru w pełni świadomie.

Na froncie z kolei powinny znaleźć się informacje, które naprowadzą klienta na jakość danego produktu oraz jego zawartość. Liczy się zgodność nadruku z realnymi właściwościami danego urządzenia czy artykułu.

Sugerujemy, by projekt etykiety wykonany był w całości przez wybranego, sprawdzonego grafika Koszty wykonania takiego projektu - nawet, gdy są wysokie - mogą być dobrą inwestycją na przyszłość. Z podobnym zaangażowaniem potraktuj kwestię wyboru drukarni, która podejmie się realizacji zlecenia. Powinna dysponować nowoczesnym parkiem maszynowym, kierować się dobrem swoich klientów i pomagać na każdym etapie współpracy. W Naklejkon dysponujemy nowoczesnym parkiem maszynowym, a nasze Biuro Obsługi Klienta pomoże Ci na każdym etapie zamówienia. Jeśli jesteś zainteresowany - zadzwoń do nas lub napisz i zleć nam druk etykiet najwyższej klasy.